Archívum

Archívum - 10 de septiembre de 2017


Gyergyói örmény köszöntő

Gyergyószentmiklós

Excellenciás Érsek Úr, Főtisztelendő Atyák! Tisztelt Polgármester Úr, Elnök Urak, tisztelt emlékező és ünneplő közösség!

Egykori nagy európai találkozás helyszínén állunk itt, Gyergyószentmiklóson, ahol a történelem sodrásában a földrajzilag legnyugatabbra került keleti lelkületű nép, a székelymagyarok a legkeletebbre került nyugati lelkületű néppel, az örményekkel találkoztak csaknem négyszáz esztendővel ezelőtt.

Erdély földje a magyarság számára egy évezrede a találkozások földje, az emberek, népek, vallások, álmok és vágyak találkozásának európai földje, ahol a befogadás mindig erősebbnek bizonyult a kirekesztésnél, az igazság a hazugságnál, a hűség pedig a hűtlenségnél.
Sorsszerű volt tehát, hogy a világ első keresztény államának, Örményországnak sorsüldözött s a századok folyamán sokszor szétszóródott népe Erdélyben nemcsak befogadásra, hanem otthonra is leljen, nemcsak befogadókra, hanem sorstársakra is találjon a gyergyói székelyekben és az erdélyi magyarokban.

Az örmények lelki, szellemi és anyagi erőt adtak Erdélynek, erőt adtak a székely közösségnek, és – viszont – erőt kaptak tőlük a magyarságot és az örménységet egyaránt létében veszélyeztető XX. századi történelmi tragédiák túlélésére; ez az életerő lüktet ma is Gyergyószentmiklóson a székely és a magyarörmény közösségben.Ennek az életerőnek közös a tápláló forrása: a hűség a gyökerekhez, a kereszténységhez és Erdélyhez.

Ákontz-Kövér István –, akinek az emléktáblája előtt ma tiszteleghetünk – ennek a magyarörmény hűségnek a sokak által elfeledett szellemóriása.

„Vedd el egy nemzet nyelvét, és elszárad a nemzet” – írta 1701-ben az örmény katolikus férfi szerzetesrendet, a mechitarista rendet alapító Szebasztei Mechitár, aki a mindig túlerőben lévő külső hatalmak által sanyargatott és eltiporni szánt örmény életet csak a belső értékek, az örmény nyelv és az örmény szellemiség erősítése által tartotta megvédhetőnek.

A muszlimok csapásai elől Velencébe menekült mechitarista rend 1715-ben a velencei tanácstól egy korábban lepratelepnek használt kis szigetet kapott menedékként. Jelképes, hogy éppen itt, a test végső romlására szánt Szent Lázár szigeten az örmény életerő felemelte és szárnyalóvá tette az emberi szellemet. A szerzetesek új életet és új világot teremtettek. Egy évszázad alatt Európa egyik kiemelkedő oktatási és tudományos központját hozták létre, amelyet 1810-ben Örmény Tudományos Akadémiaként ismert el, s a nagyvilág ekként tartja számon ma is.

Gyergyószentmiklós 1740-ben született fiát, Ákontz-Kövér Istvánt, akit a Teremtője 17 esztendősen ebbe a mechitarista rendbe vezérelt, s akit 1763-ban szenteltek pappá, ennek a keresztény szellemi és lelki örmény építkezésnek lett az egyik kiemelkedő képviselője és vezetője úgy, hogy soha nem feledkezett meg Erdélyről, soha nem feledkezett meg a székelységről.

A mechitaristák első érsekké szentelt főapátjaként Ákontz-Kövér István szellemi teljesítménye lenyűgöző: harminc esztendősen megtanulta az ősi örmény nyelvet, a Haicanismust, megalapozta az örmény irodalom megújulását, elősegítette az örmény nyelv pallérozását, lefordította a szentírást örmény nyelvre, tizenegy kötetes földrajztudományi művet alkotott, három év munkájával latin-örmény szótárt szerkesztett, és megírta az erdélyi örménység történetét is.

Ákontz-Kövér István érdeme volt a római és a konstantinápolyi mechitarista szerzetesházak megnyitása, valamint az erdélyi, erzsébetvárosi örmény katolikus gimnázium megteremtése is. Amikor az idegen túlerő Erdélyt sanyargatta, Ákontz-Kövér István hazatért szülőföldjére, és erejét, tudását ennek az erdélyi földnek és népének az erősítésére fordította.

Ákontz-Kövér István teljesítménye közös európai, magyar és örmény örökségünk, amely nélkül mindannyian szegényebbek lennénk. Ez a teljesítmény azonban nemcsak múltbéli emlék, színes kultúrtörténeti adalék, hanem a jövőnek erőt adó bizonyosság is.

A székelyek és a magyarörmények Erdélyben, mi, magyarok a Kárpát-medencében és mi, európaiak, a XXI. században is próbatételek előtt, a gyökereinkhez, hitünkhöz és szülőföldünkön való hűség próbatétele előtt állunk mindannyian. Amit a századok során semmilyen szülőföldünket kirabló, szétdúló hordának, semmilyen idegen hódítónak, megszállónak nem sikerült fegyveres erőszakkal elérni, hogy feladjuk kultúránkat, hitünket és azonosságtudatunkat, azt most a politikai nyomásgyakorlás illetve a pénz és a tömegmanipuláció kifinomult, alattomosan ható eszközeinek használatával akarják ránk kényszeríteni azok, akik egyszer és mindenkorra uralmuk alá akarnak hajtani bennünket. Csak akkor tudhatják magukénak erőforrásainkat, ha a lelkünket is meghódították, ha a gondolkodásunkat is rabul ejtik.
Mindez a veszély a XXI. században nemcsak a magyarokat, nemcsak a székelyeket és magyarörményeket, de a románokat is, és Európa minden, az életbe keresztény gyökerekkel kapaszkodó nemzetét fenyegeti. Mennél nagyobb a jövő felől érkező veszély, annál erősebben kell a múltunk, hagyományaink, hitünk által kínált kapaszkodókba fogódznunk.

Kívánom, hogy Ákontz-Kövér István példája is erősítsen meg mindannyiunkat annak bizonyosságában, hogy – Európában és Erdélyben egyaránt – a hűség mindig diadalmaskodik a hűtlenség felett, miként az igazság a hamisság felett, a hit a hitetlenség felett, a valahova tartozás a gyökértelenség felett.

Köszönöm az Erdélyi Magyarörmények Szövetségének és Gyergyószentmiklós városának, hogy éltetik a közös emlékezetet és a közös reményt.

Isten áldja meg a székelyek és az örmények sorsközösségét és barátságát!

Sajtóiroda

10 de septiembre de 2017